Dave Arts, Hans Peters, Elke Oegema en dhr. Janssen

3D printer voor techniekonderwijs Metameer


Boxmeer – Op 15 maart ontvingen rector Elke Oegema en Dave Arts namens Elzendaalcollege-Metameer een 3D-printer uit handen van de heer Janssen van AVG en Hans Peters, voorzitter van de Vrienden van het Maasziekenhuis. De printer zal worden ingezet bij verschillende technische vakken op locatie Metameer Boxmeer.


De 3D-printer werd eerder na een bijzondere donatie van ambassadeur AVG aangeschaft voor het Maasziekenhuis. Het doel was.. Lees verder op de website
 

Voorlichtingsvideo’s operatie kinderen en jongeren 


Het Maasziekenhuis heeft twee voorlichtingsvideo’s gemaakt voor kinderen en jongeren met informatie over de gang van zaken rondom een operatie. In de video’s, mogelijk gemaakt door een bijdrage van de Vrienden van het Maasziekenhuis, wordt duidelijk uitgelegd hoe het proces van opname tot ontslag verloopt bij een operatie.


Wanneer kinderen en jongeren naar het Maasziekenhuis komen voor een operatie worden zij met gesprekken en schriftelijke informatie voorbereid op de operatie. Als aanvulling hierop heeft het Maasziekenhuis twee voorlichtingsfilmpjes gemaakt. In de video voor kinderen in de leeftijd van nul tot tien jaar is te zien hoe de kleine Jort het ziekenhuis binnenkomt met zijn moeder. Jort vertelt wat er allemaal gebeurt, van het in de lift stappen tot het ontslag naar huis. Door het bekijken van de video krijgt een kind een duidelijk beeld van wat het kan verwachten en is het beter voorbereid op het verblijf in het ziekenhuis.
 

Vooraf goed informeren
In de tweede video, die ongeveer vier minuten duurt en gericht is op kinderen en jongeren in de leeftijd van tien tot achttien jaar, zie je hoe Sander het Maasziekenhuis binnenstapt. Ook is, net als in de video voor de jongere doelgroep, te zien met welke behandelaars hij te maken krijgt, in welke ruimtes hij komt en hoe de operatie wordt voorbereid. Door de patiënt vooraf goed te informeren worden eventuele onduidelijkheden weggenomen. Dit werkt geruststellend en geeft vertrouwen in de behandelaars van het Maasziekenhuis. 

Motivatie waterfles van de Vrienden


In het Maasziekenhuis onderzoekt een speciaal team, het Boxmeer Kinder Incontinentie Team (Bo-KIT), wat de reden is van een plas- of poepprobleem bij kinderen. Bij dergelijke problemen is voldoende water drinken essentieel. Dankzij de Vrienden van het Maasziekenhuis krijgen kinderen die het nodig hebben een gratis motivatie waterfles. 

Voldoende waterdrinken is belangrijk bij zindelijkheidsproblemen
“Het is belangrijk dat kinderen met zindelijkheidsproblemen, zoals obstipatie, het verlies van ontlasting, bedplassen, en urine-incontinentie, voldoende drinken”, zegt kinderarts Paul van Rijssel. “We benadrukken dit, omdat goed water drinken bijvoorbeeld de blaas gezond houdt en obstipatie voorkomt. Wanneer kinderen bij het Bo-KIT komen, dat bestaat uit een urotherapeut, kinderpsycholoog, kinderbekkenfysiotherapeut en een kinderarts, vragen we hen een dagboek bij te houden met daarin bijvoorbeeld hoeveel ze drinken en plassen. We merken dat kinderen vaak te weinig drinken, zowel bij plas- als poepproblemen.”

Meer lezen, klik hier
Bas en Maike Snellen

Feestpakket op Maat 


De vreugde van het geven van een geschenk komt niet alleen de ontvanger toe, maar ook de gever bij Feestpakket op Maat. De eigenaren, Bas en Maike Snellen, stellen elk jaar ruim 50.000 kerstpakketten en relatiegeschenken samen naar de behoeften van hun klanten. Hun kracht? Persoonlijk contact, kwaliteit en het ontzorgen van de gevers van idee tot eindproduct.  


Tot drie jaar geleden runden het echtpaar Bas (49) en Maike (44) Snellen een bedrijf in de horecabranche genaamd Snellen Horeca Service. Feestpakket op maat, een tak van dit bedrijf, was het ‘kindje’ van Maike. In 2021 besloten ze het horecagedeelte af te stoten en zich volledig te richten op Feestpakket op Maat. Bas en Maike, ouders van een dochter (17) en zoon (16), zijn gespecialiseerd in het samenstellen van feestpakketten. Wie denkt dat het alleen maar gaat om kerstpakketten heeft het mis. Voor elke feestelijke gelegenheid, van Pasen tot Sinterklaas, van de Dag van de Zorg tot een jubileum, verzorgen ze een passend geschenk.  
 

Vierduizend artikelen in showroom
“Wanneer een klant bij ons binnenkomt, gaan we eerst met hem om tafel”, vertellen Bas en Maike over hun werkwijze. “Bedrijven willen graag hun waardering tonen aan hun werknemers middels een geschenk, maar het is voor hen vaak een uitdaging een leuk pakket te vinden. Wij denken met hen mee en ontzorgen hen van a tot z. In onze brochure presenteren we verschillende pakketten ter inspiratie en nodigen we klanten uit om onze showroom in Heijen te bezoeken. Daar hebben we zo’n vierduizend artikelen tentoongesteld in verschillende thema’s.” 

Elk pakket zelf gezien
Als een klant een feestpakket op maat heeft uitgekozen gaan Bas en Maike aan de slag met het bestellen, coderen en inpakken van de pakketten. “We houden alles in eigen beheer, van inkoop tot logistiek, of het nu gaat om één pakket of 6000. Etenswaren vormen een belangrijk onderdeel van verschillende pakketten, maar ook non-food producten zijn van groot belang. We werken hierbij met thema’s zoals gezondheid, sport of ontspanning. Het inpakproces verloopt erg gestructureerd; iedereen is verantwoordelijk voor een eigen product. We krijgen hulp van scholieren bij het inpakken, en cliënten van Dichterbij helpen bijvoorbeeld met dozen vouwen. Van de ruim 50.000 pakketten die jaarlijks onze deur uit gaan, heeft één van ons deze gezien. We streven naar kwaliteit. Als we te maken krijgen met onvoorziene omstandigheden, zoals een grote inkoopbestelling die niet aankomt, vergt dat creativiteit. Dat soort dingen kunnen gebeuren, maar het gaat erom hoe je ze oplost.” 
 

Kerstmarkten voor personeel
In februari wordt er bij Feestpakket op Maat al gewerkt aan de pakketten voor de kerstdagen. Niet alleen kunnen klanten terecht in hun showroom, maar Bas en Maike komen ook naar bedrijven toe. “Personeel van onze klanten kan dan zelf hun kerstpakket uit komen uitkiezen. We organiseren kerstmarkten waarbij we onze producten tentoonstellen. We zorgen voor een gezellige sfeer met de aankleding, en deze markten kunnen worden gecombineerd met een lunch, diner of borrel die wij volledig verzorgen. Het is een fantastisch concept.”
 

Klanten ontzorgen
Dat ze hun horecagenen niet verloren zijn, blijkt ook uit het feit dat Bas en Maike complete evenementen organiseren en hun ruimtes verhuren voor vergaderingen. “We organiseerden bijvoorbeeld een open dag voor een bedrijf in de buurt, compleet met horecavoorzieningen, aankleding en activiteiten voor de kinderen. Ook hierbij is onze kracht het ontzorgen van bedrijven. Als iedereen het naar zijn zin heeft, geeft dat ons energie. Ook als de klanten blij zijn met hun pakketten, zorgt dat voor erg positieve adrenaline.”